Als je nog niet een winkel bent binnengewandeld of een vriend gevraagd hebt hoe je Fjällräven (fyall-raah-ven) uitspreekt, heb je waarschijnlijk op z’n minst het logo, een opgekrulde rode vos (fjällräven betekent “poolvos”), over straat zien dobberen, waarschijnlijk op het meest iconische product van het bedrijf, de Kånken. Deze alomtegenwoordige kleine rugzak, lange tijd gedragen door Europese kinderen, kwam aan het eind van de jaren ’20 in de populaire cultuur terecht en vond fans bij Amerikaanse influencers, Aziatische popsterren, en iedereen daartussenin. Het pakje werd gezien bij de kinderen van Madonna en bij de tweejarige dochter van Facebook oprichter Mark Zuckerberg. Om deze tijdgeest aan te wakkeren, biedt Fjällräven het pakje aan in tientallen stijlen en honderden kleurencombinaties. Maar wat de meeste mensen niet weten is dat de Kånken er, vrijwel ongewijzigd, al sinds eind jaren ’70 is, voor het eerst ontworpen als een verbetering van de standaard schoudertas voor Zweedse schoolkinderen. Tegenwoordig is de Kånken slechts een van de honderden producten die Fjällräven maakt, maar het ontwerpverhaal – als een eenvoudige en slimme oplossing voor een echt probleem – ligt aan de basis van alles wat het merk doet. De oprichter van het bedrijf, Åke Nordin, groeide op langs de Hoge Kust van Zweden en verkende de beroemde ruige bergen, toendra’s en boreale bossen van de streek. Met het gereedschap van zijn vader en de naaimachine van zijn moeder ontwierp hij in zijn kelder zijn eerste kledingstuk, een rugzak met een houten frame. Zo begon Nordins levenslange zoektocht om problemen op te lossen, om materiaal te ontwikkelen dat beter was dan alles wat er te koop was, waaronder lichtgewicht donzen slaapzakken en de revolutionaire Thermo Tent, een nylon en polyester buisvormige tent die lichter, steviger en veel beter ademend was dan de zware canvas tenten van die tijd.
|
